Dieta niskocholesterolowa – dbaj o swoje serce:)

http://www.flickr.com/photos/juliedermansky/202931522/

Przeznaczenie:

Dieta ta jest przeznaczona dla osób z wysokim stężeniem cholesterolu i trójglicerydów, a także dla obciążonych ryzykiem zachorowania na chorobę niedokrwienną serca, zawałem, miażdżycą, udarem mózgu. A także dla każdego, kto pragnie właściwie zadbać o swoje serce.

Zalety diety:

– relatywnie wysoka podaż błonnika, wspomagającego wydalanie cholesterolu
– obecność witamin antyoksydacyjnych – A, C i E
– obecność witamin utrzymujących niski poziom homocysteiny – B6, B12 i kwas foliowy
– obecność wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy omega-3

Co to jest cholesterol? Tak pokrótce….Cholesterol to substancja naturalnie występująca w organizmie, która jest kluczem do zachowania dobrego funkcjonowania ścianki każdej komórki. Organizm wykorzystuje cholesterol do produkcji niezbędnych związków chemicznych, takich jak witamina D i niektóre hormony.

Większość cholesterolu wytwarzana jest w wątrobie, a mała jego ilość pochodzi z pożywienia. Zbyt duża ilość nasyconych tłuszczów (złych tłuszczów) może podnieść poziom cholesterolu we krwi, a wymiana nasyconych tłuszczów na nienasycone (dobre tłuszcze) utrzymuje niski poziom cholesterolu.
Cholesterol tylko wtedy stwarza problem, kiedy jego poziom we krwi jest zbyt wysoki.

Jeśli chcecie się dowiedzieć więcej na temat podziału na cholesterol dobry i zły kliknijcie tutaj!🙂

Co powinno się zmienić w swoim stylu życia, aby obniżyć poziom cholesterolu?

Z badań wynika, że ryzyko wystąpienia choroby wieńcowej serca można zmniejszyć aż o 80% poprzez wprowadzenie pewnych zmian w stylu życia, takich jak:

=> zwiększenie aktywności fizycznej,
=> przejście na prawidłową dietę,
=> rzucenie palenia oraz nie bycie biernym palaczem,
=> nauczenie się radzenia ze stresem i poświęcenie większej ilości czasu na odpoczynek,
=> dbanie o utrzymanie odpowiedniej wagi,
=> zaprzestanie spożywania kawy naturalnej mielonej i zamienienie jej jeśli już trzeba na kawę rozpuszczalną lub parzoną w ekspresie.

Apropo aktywności fizycznej, ćwiczenia powinny być tzw. wytrzymałościowe o średniej intensywności, ok. 4 razy w tygodniu, po 20-60 minut. A ćwiczenia takie jak:

* szybki marsz
* bieg
* aerobik
* jazda na rowerze
* rowerek stacjonarny
* pływanie

Długość ćwiczeń zależeć powinien od możliwości i kondycji, ale z czasem należy zwiększać dawkę ćwiczeń.

Poniżej przedstawiam listy produktów zalecanych, dozwolonych i niewskazanych podczas stosowania tej diety.

Produkty zalecane:

produkty zbożowe: Pieczywo z pełnego ziarna. Maca. Owsianka. Ryż. Makaron. Płatki kukurydziane.Muesli. Kasze gruboziarniste

nabiał: Mleko chude. Sery chude np. chudy twaróg. Jogurt chudy. Kefir chudy. Białko jajek.

zupy: Zupy warzywne. Chude wywary mięsne.

ryby: Ryby (z rusztu, gotowane, wędzone). Unikać skóry.

skorupiaki: Ostrygi

mięso: Indyk. Kurczak. Cielęcina. Królik. Dziczyzna.

tłuszcze: nic:)

owoce, warzywa: Warzywa świeże i mrożone, zwłaszcza strączkowe: fasola, groch, soczewica. Kukurydza. Ziemniaki. Owoce świeże i suszone. Owoce konserwowane (niesłodzone).

desery: Sorbety. Galaretki. Bezy. Budynie na mleku chudym. Sałatki owocowe.

wyroby cukiernicze: Marmoladki.

orzechy: Włoskie. Migdały. Kasztany.

napoje: Kawa filtrowana lub instant. Herbata. Woda. Napoje niskokaloryczne, bezalkoholowe.

sosy, przyprawy: Pieprz. Musztarda. Zioła. Przyprawy korzenne.

Produkty dozwolone:

nabiał: Mleko półtłuste. Sery: Brie, Camembert, Edamski, Gouda. Jogurt niskotłuszczowy. Dwa całe jaja na tydzień.

ryby: Ryby smażone na właściwym oleju.

skorupiaki: Małże, homary.

mięso: Bardzo chuda wołowina. Jagnięta (1 lub 2 razy w tygodniu). Szynka. Bekon. Kiełbasa z cielęciny lub kurczaka. Wątroba 2 razy w miesiącu.

tłuszcze: Oleje zawierające kwasy wielonienasycone np. słonecznikowy, kukurydziany, sojowy. Oleje zawierające kwasy jednonienasycone np. rzepakowy i oliwa z oliwek. Margaryny miękkie z tych olejów. Margaryny o zmniejszonej zawartości tłuszczu.

owoce, warzywa: Ziemniaki lub frytki smażone na dozwolonym oleju.

wypieki: Ciasta i ciasteczka przygotowane na tłuszczach dozwolonych.

wyroby cukiernicze: Marcepany. Chałwa.

orzechy: Laskowe, ziemne, pistacjowe i brazylijskie.

napoje: Alkohol. Niskotłuszczowe napoje czekoladowe.

sosy, przyprawy: Sosy sałatkowe niskotłuszczowe.

Produkty niewskazane:

produkty zbożowe: Rogaliki francuskie (croissant).

nabiał: Pełne mleko. Śmietana. Mleko skondensowane. Zabielacze do kawy. Sery pełnotłuste. Jogurt pełnotłusty.

zupy: Zupy zagęszczone. Zupy zaprawiane śmietaną.

ryby: Ikra. Ryby smażone na nieznanym oleju lub tłuszczu.

skorupiaki: Krewetki, kalmary.

mięso: Mięso z widocznym tłuszczem. Kaczki. Gęsi. Kiełbasy. Salami. Pasztety mięsne i inne.

tłuszcze: Masło. Smalec. Słonina. Łój. Tłuszcz spod pieczeni. Margaryny twarde. Olej palmowy.

owoce, warzywa: Ziemniaki pieczone, frytki, warzywa lub ryż smażone na niewłaściwym tłuszczu. Warzywa solone i konserwowane . Chipsy.

desery: Lody. kremy. Budynie na pełnym mleku. Sosy na śmietanie lub maśle.

wypieki: Torty. Przemysłowe wyroby cukiernicze (np. pączki, ciastka, paszteciki, babeczki).

wyroby cukiernicze: Czekolada. Toffi. Karmelki. Batony.

orzechy: Orzechy kokosowe. Orzechy solone.

napoje: Czekolada. Kawa ze śmietanką. Gotowana kawa. Słodzone napoje gazowane. Alkohol w większych ilościach sosy, przyprawy: Majonezy. Sól. Sosy i kremy sałatkowe. Sosy do mięsa i ryb zawierające tłuszcz.

Ciekawostka: Klikając tutaj! możecie zobaczyć wartość energetyczną oraz zawartość tłuszczów, nasyconych kwasów tłuszczowych i CHOLESTEROLU wybranych produktów.

W następnym poście napiszę jak w każdej diecie przykładowy jadłospis dla tej diety.

Życzę udanego weekendu i zapraszam w poniedziałek.

Zobacz również :

Written By
More from Magdalena

Po co nam te kwasy? Czyli o Nienasyconych Kwasach Tłuszczowych

(autor: http://www.flickr.com/photos/24600249@N07/2456103088/) Nienasycone kwasy tłuszczowe (NNK), które nazywa się również kwasami niezbędnymi,...
Read More

4 komentarze

  • hej ciekawe info na temat diet, chętnie skorzystam jeżeli pozwolisz? jestem u ciebie w obserwowanych i zapraszam na mój blog.
    pozdrawiam!

  • CHOLESTEROL. (BIOLOGICZNA POMOC !!). *****

    CHLEB TYPU KR-IRL, JEST W CHWILI OBECNEJ NAJBARDZIEJ WARTOŚCIOWYM PRODUKTEM ŻYWIENIOWYM DLA CZŁOWIEKA NA PLANECIE ZIEMIA:
    80% ENERGII (niskie węglowodany), antyotyłościowy (bardzo syci), antycukrzycowy (poziom cukru do 26% wzrostu). W całych swoich dziejach LUDZKOŚĆ (7 MLD), nie stworzyła dotąd tak wartościowego i biologicznie wzorcowego PRODUKTU ŻYWIENIOWEGO.

    CHLEB TYPU KR-IRL, MOŻNA PAKOWAĆ PRÓŻNIOWO:
    Np. po 3 szt. jest on wówczas przydatny do spożycia przez PONAD 1 ROK. Energia biologiczna tj. 80% ENERGII (niskie węglowodany), na tzw. TRASY, wycieczki, dalekie wyjazdy czyli: LOGICZNA, ZDROWOTNA KONIECZNOŚĆ. Również AKCJE POMOCY HUMANITARNEJ.

    OKRUSZKI !! DLA DZIECI, DLA SPORTOWCÓW, CHORYCH (SZPITAL), OSÓB STARSZYCH (DODAJEMY DO WSZELKICH POSIŁKÓW):
    Każdy CHLEB-IRL tj. upieczone MINI CHLEBKI, mielimy (mikser) uzyskując tzw. OKRUSZKI czyli produkt biologicznie wzorcowy w praktycznej do spożycia formie. Rozdrobniony chleb jest naturalnym źródłem ENERGII dla człowieka i powinien stanowić podstawowy składnik każdego posiłku/24h. Nasz organizm pozyskuje o 30% więcej energii, niż po spożyciu ugotowanego ryżu, co stanowi zwiększenie energetycznych możliwości życiowych dla wszystkich komórek organizmu, a w szczególności komórek nerwowych naszego mózgu. Układ immunologiczny otrzymuje dodatkową energię do walki z bakteriami, wirusami, także z komórkami nowotworowymi wzmacniając szanse obronne organizmu (dużo większa energia dla białych krwinek układu odpornościowego !!).

    PRZEPIS ten, jest zamieszczony na stronie internetowej; *****
    Skrót adresu strony w Internecie_______: INSTYTUTIRL
    ADRES_______: http://www.instytutirl.com.pl/index6.php

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.