Dieta Makrobiotyczna

(autor: http://www.flickr.com/photos/36533193@N06/3366609047/)

Nie jest łatwo przejść na dietę makrobiotyczną, zwłaszcza jeśli jadasz dużo, tłusto i lubisz mięso.

Kluczem do makrobiotyki jest równowaga dwóch sił jang i jin, które rządzą wszechświatem. Są to przeciwieństwa, które się uzupełniają.

Jang to siła aktywna, zaś jin – siła bierna. W całym naszym życiu ciągle się przeplatają, tj. mężczyzna jest jang, a kobieta – jin, wysiłek fizyczny jest jang, a odpoczynek – jin. I tak samo jest z jedzeniem. Niektóre pokarmy są jang, a niektóre jin. By zachować harmonię, należy dbać o ich równoważenie.
Dieta makrobiotyczna opiera się na tabelach produktów jang i jin (taką tabelę znajdziesz poniżej). Mając je zawsze przy sobie będziesz potrafić przyrządzić posiłki zgodnie z zasadą równowagi przeciwieństw.

Wszystko co zjemy wywołuje u nas określone zmiany. Makrobiotyka zaleca pożywienie naturalne, niekonserwowane, nie przetworzone przemysłowo. Czyli: ziarna wszystkich zbóż, kasze, nasiona roślin strączkowych, nasiona dyni i słonecznika, wszystkie warzywa i owoce, ale najlepiej te które rosną w warunkach lokalnych, np. jabłka, gruszki, śliwki.

Należy jadać korzeniowe i zielone części warzyw. Oprócz naci pietruszki , selera i buraków, m.in. młode liście marchewki, rzodkiewki, kalarepy, kalafiora. Można je dodawać do zup, sałatek, warzyw gotowanych na parze. Wywary jarzynowe powinny zaś stanowić podstawę zup, sosów, mogą być używane do gotowania kasz.

Ponieważ składniki odżywcze nie są równomiernie rozmieszczone w różnych częściach warzyw i owoców, należy unikać ich obierania, wystarczy że umyje je się solidnie pod bieżącą wodą.

Mięso i produkty pochodzenia zwierzęcego (jaja, mleko, masło, sery i ryby) nie są zalecane, ale można je wykorzystywać jako jedzenie uzupełniające (5-10 % dziennego menu). Najlepiej jeść tylko jeden produkt dziennie z wymienionych powyżej.
Z powodu dużej zawartości białka, np. w jajach tego dnia nie powinno się jeść już białka roślinnego (znajduje się w roślinach strączkowych).

W kuchni makrobiotycznej nie używa się cukru. Możesz natomiast używać soli, ale najlepiej jeżeli jest ona dobrze spreparowane, tzw. gomosio. Są to prażone i solone ziarna siemienia lnianego.

Przyrządzenie gomosio na 10 dni:

latem: 25 łyżeczek siemienia lnianego i łyżeczka soli
zimą: 12 łyżeczek siemienia lnianego i łyżeczka soli

Siemię należy prażyć na patelni przez około 5 minut, a sól przez 2-3 minuty. Po wymieszaniu soli i siemienia wysypuje się je do pojemnika i uciera. Gotowe.
Używa się ich do posypywania kasz, placków, naleśników.

Dieta makrobiotyczna wyraźnie określa ilość produktów, jaki można zjeść w ciągu doby (bo nawet to co dobre dla naszego organizmu jedzone w nadmiarze może mu zaszkodzić).
Makrobiotyka dzieli produkty na 6 grup i określa ile procent dziennego manu mogą stanowić maksymalnie.

Grupy:

I – zboża, kasze, płatki zbożowe, maki – 55%

II – nasiona roślin strączkowych – 10 %

III – warzywa – 35%

IV – owoce, orzechy, nasiona – 10%

V – tłuszcze roślinne – 5% (to łyżka oleju)

VI – woda, kawa zbożowa, napary ziołowe – małe ilości pite do 15 – 20 minut po posiłku.

Tabela produktów Jin i Jang.

(jeżeli klikniesz na tabelę to się powiększy):)

Written By
More from Magdalena

9 wskazówek jak osiągnąć płaski brzuch

  Chcesz mieć płaski brzuch? Nie ma problemu. Możesz taki mieć. http://i2.pinger.pl/pgr76/8dac275b0018bd8251f9577e/tumblr_lnf3c9wWSr1qd45ayo1_500.jpg...
Read More

3 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.