Bo zdrowie to podstawa – KIEŁKI (2)

Może trudno w to uwierzyć, ale mały kiełek zawiera więcej skoncentrowanych składników odżywczych niż same nasiona czy roślina dorosła.

Tak jak obiecałam w poprzednim wpisie (= zajrzyj) teraz przedstawię Wam kilka rodzajów kiełek i ich zalety, witaminy, składniki mineralne i jak je siać. Mam nadzieję, że każdemu się przyda i zmotywuje do rozpoczęcia siania kiełek. Zaczynamy!:)

Kiełki lnu
http://nasionacebulki.pl/user/images/LEN%20NASIONA%20NA%20KIELKI%20kielkownica%2030g.jpeg
Zalety: Są bogatym źródłem żelaza, fosforu, magnezu i wapnia. Zawierają również lecytynę. Kiełki  lnu zalecane są dla kobiet w ciąży i osób pracujących umysłowo. Dzięki zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych hamują odkładanie się „złego” cholesterolu, zapobiegają osteoporozie, przyczyniają się do spadku zachorowań na choroby układu sercowo-naczyniowego, zmniejszają ryzyko wystąpienia nowotworów., poprawiają pamięć, oczyszczają i harmonizują organizm i poprawiają przemianę materii.
Kiełki siemienia lnianego zawierają:
·         Witaminy: E, F, K
·         Składniki mineralne: Wapń, fosfor, żelazo, magnez, miedź
Jak uprawiać: ziarna namaczamy ok. 4 godzin, czas kiełkowania 4-5 dni, najlepiej kielkować w słoiku lub kiełkownicy, często płukać usuwając dokładnie galaretowatą masę.
Kiełki słonecznika
http://wiedza.kielki.net/wp-content/uploads/2010/07/Kie%C5%82ki-S%C5%82onecznika.jpg
Zalety: Kiełki słonecznika dostarczają organizmowi fosforu i wapnia a więc substancji mineralnych, wzmacniających kości i zęby oraz niezbędnego w procesie krwiotwórczym żelaza (żadna roślina nie może konkurować ze słonecznikiem, jeśli chodzi o zawartość żelaza). Dodatkowo zawierają magnez, potas oraz miedź i cynk. Powinni je włączyć do diety narażeni na niedobór tych pierwiastków wegetarianie. Kiełki słonecznika są źródłem bardzo rzadko występującej w roślinach witaminy D, a także dużych ilości białka i nienasyconych kwasów tłuszczowych. Wpływają pozytywnie na przemianę materii a szczególnie tłuszczów i węglowodanów.
Z ziaren słonecznika można uzyskać dwa rodzaje kiełków
Z łuskanych ziaren otrzymujemy krótkie, białe kiełki o lekko różowych pędach i orzechowym smaku. Potrzebują one do wzrostu zaledwie 2-3 dni. Możemy je wyhodować w kiełkownicy lub w słoiku. Nasiona w czarnych łupinach umieszczamy w pojemniku z ziemią. W ciągu kilku dni wyrosną z nich długie, zielone pędy.
Kiełki słonecznika zawierają:
·         Witaminy: A, B1, B2, B3, B5, B6, B7, B11, D, C, E, K
·         Składniki mineralne: Wapń, żelazo, fosfor, cynk, miedź, magnez, potas, kobalt, fluor, jod, mangan, selen, sód, krzem
·         Inne: Koenzym Q10, nienasycone kwasy tłuszczowe, saponiny, albuminy, lecytyna, betainy, taniny, pektyna, inozytol, lignany, kwas pangamowy, białko
Jak uprawiać: ziarna namaczamy 8-10 godzin, czas kiełkowania 2-3 dni, najlepiej kielkować w słoiku lub kiełkownicy. Należy uważać, ponieważ nasiona słonecznika są dość podatne na gnicie. Przyczyną są przezroczyste błonki pokrywające nasiona. Warto się ich pozbyć przed kiełkowaniem.

Kiełki fasoli mung
http://www.marketeo.pl/photoOffer/p/418845_p.jpg
 

Zalety: Fasola Mung podobnie jak inne rośliny strączkowe jest wspaniałym źrodłem białka. Kiełki fasoli mung obniżają poziom „złego” cholesterolu LDL oraz zawierają duże ilości antyutleniaczy, które zapobiegają chorobom serca i nowotworom.
Kiełki fasoli mung można spożywać na surowo lub delikatnie podduszone.
Kiełki fasoli mung zawierają:
·         Witaminy: A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E, K
·         Składniki mineralne: Wapń, magnez, fosfor, żelazo, potas, cynk, jod, mangan, lit, selen, miedź
·         Inne: Błonnik, karoten, białko
Jak uprawiać: ziarna namaczamy 10-12 godzin, czas kiełkowania 4-6 dni, najlepiej uprawiać w woreczku lnianym, słoiku lub w kiełkownicy. Kiełki zbiera się zazwyczaj, gdy osiagną długość ok. 2 cm, jeśli jednak smakują nam bardziej wyrośnięte, pozwalamy im rosnąć nawet do 5 cm. Trzeba podkreślić, że wyrośnięte kiełki nie tracą walorów smakowych, jednak najwięcej substancji odżywczo-witalnych zawierają te, które nie przekroczyły 2 cm.
Kiełki soczewicy
http://www.wik-tor.pl/allegro/Nasiona/warzywa/kielki%20soczewica-1.jpeg
Zalety: Kiełki soczewicy szczególnie polecane są dla kobiet w ciąży, gdyż dostarczają organizmowi kwasu foliowego, substancji ściśle związanej z prawidłowym rozwojem mózgu i układu nerwowego przyszłego dziecka. w dorosłym życiu niedobór kwasu foliowego powoduje m.in. zahamowanie procesu krwiotwórczego w szpiku kostnym. Kiełki soczewicy zawierają witaminy z grupy B i aminokwasy. Są doskonałym źródłem witaminy C, skutecznie przeciwdziałają zakażeniom wirusowym i mają działanie antynowotworowe.  Wpływają korzystnie na zęby i cerę, pomagają przy chorobach takich jak cukrzyca, kamica żółciowa, miażdżyca. Podobnie jak kiełki lucerny, mogą jeść je osoby nie tolerujące preparatów żelaza.
Kiełki soczewicy spożywamy na surowo lub lekko podduszone. Mają lekko orzechowy smak.
Kiełki soczewicy zawierają:
·         Witaminy: A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, K
·         Składniki mineralne: Wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, cynk, selen, miedź, bor, molibden, sód, siarka
·         Inne: Beta karoten, koenzym Q10, błonnik, amigdalina, lignany, kwas pangamowy, inozytol, lecytyna, białko
Jak uprawiać: ziarna namaczamy 8-10 godzin, czas kiełkowania 4-5 dni, najlepiej uprawiać w słoiku lub w kiełkownicy
Kiełki soi

http://urodaizdrowie.pl/wp-content/uploads/2010/01/s4.jpg
Zalety: Kielki soi to źródło białka,  żelaza, i magnezu. Są bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe. Regularne spożywanie kiełków soi ma dobroczynny wpływ na cerę, koi nerwy, dodaje energii i apetytu. Pomagają obniżyć poziom „złego” cholesterolu oraz ciśnienie krwi. Jako bogate źródło fitoestrogenów polecane są kobietom w okresie menopauzy.
Kiełki soi przed zjedzeniem należy lekko poddusić (w wodzie lub na parze) co znacznie ułatwia ich przyswajalność i poprawia smak.
Kiełki soi zawierają:
·         Witaminy: A, B1, B2, B5, B9, C, E, K
·         Składniki mineralne: Wapń, magnez, fosfor, żelazo, potas, mangan, miedź
·         Inne: Lecytyna, fitoestrogeny, blonnik, białko
Jak uprawiać: ziarna namaczamy 10-12 godzin, czas kiełkowania 4-6 dni. Kiełki soi są dosyć trudne do uprawy, ponieważ kiełkujące nasiona wytwarzają duże ilości śluzu. Dlatego bardzo ważne jest częste płukanie uprawy, najlepiej 3-4 razy dziennie. Najlepszą metodą uprawy kiełków soi jest hodowla w słoiku.
Kiełki rzeżuchy
http://www.makecookingeasier.pl/img/image/25492-rzezucha_kielki(1).jpg
Zalety: Spożywanie kiełków rzeżuchy ma koszystny  wpływ na wygląd włosów, cery i paznokci, pobudza przemianę materii, wydzielanie soku żołądkowego, działa moczo i żółciopędnie oraz krwiotwórczo. Poprawia pracę nerek, pomaga przy dolegliwościach reumatycznych i gośćcu. Zawierają jod, który jest w organizmie niezbędny do wytwarzania hormonów tarczycy oraz prawidłowego funkcjonowania tarczycy i układu nerwowego. Są również afrodyzjakiem, zwiększają męską siłę i podnoszą libido. Mogą być stosowane w przypadku hemoroidów, zwłaszcza do hamowania krwawień.
Kiełki rzeżuchy najlepiej spożywać na surowo.
Kiełki rzeżuchy zawierają:
·         Witaminy: A, B1, B2, B3, B9, C, K
·         Składniki mineralne: Wapń, żelazo, fosfor, cynk, mangan, magnez, potas, jod
·         Inne: Olejki eteryczne, białko
Jak uprawiać: ziarna namaczamy 5-15 minut, czas kiełkowania 5-7 dni, najlepiej kiełkować na ligninie lub w kiełkownicy. Nasiona pieprzycy wydzielają duże ilości oleju, dlatego najlepiej rośnie ona na ligninie. Możliwa jest także hodowla w kiełkownicy.
Kiełki lucerny
http://api.ning.com/files/DxD7riiaEFFovaVXstJOnKkwzNt-tsIkO6R4ePlkSVEZDtAFwhhEvHHmnTwyTCgzuKYhD16JDkOshyIVa7tZPgOHHGfrnTI6/alfalfa_sprouted.jpg
Zalety: Kiełki lucerny to źródło fitoestrogenów, hormonów roślinnych, które w naturalny sposób pomagają zwalczać oznaki menopauzy. Szczególnie polecane są kobietom w okresie ciąży i karmienia piersią. Zapobiegają osteoporozie, nowotworom jak również chorobom serca. Wzmacniają kości, zęby i mięśnie. Wspomagają układ odpornościowy a dzięki zawartości lecytyny wpływają na poprawę pamięci. Ze względu na wysoką zawartość witamin A, E, B-complex, żelaza, wapnia, fosforu i magnezu kiełki lucerny zalecane są osobom, które nie tolerują preparatów żelaza oraz wegetarianom. Wpływają korzystnie na obniżenie poziomu „złego” cholesterolu LDL i poprawiają apetyt. Są wyjątkowo cenne ze względu na zdolność odtruwania organizmu. Kiełki lucerny zawierają wszystkie witaminy, jakich człowiek potrzebuje, a wśród nich szczególnie duży udział ma witamina C. Pół szklanki kiełków lucerny zawiera tyle witaminy C co sześć szkalnek soku pomarańczowego.
Kiełki lucerny zawierają:
·         Witaminy: A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E
·         Składniki mineralne: Wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, krzem, cynk, sód, miedź, mangan, siarka, selen
·         Inne: fitoestrogeny, lecytyna, chlorofil, beta-karoten, saponiny, błonnik, białko
Jak uprawiać: ziarna namaczamy 4-6 godzin, czas kiełkowania 5-7 dni, najlepiej kiełkować w kiełkownicy lub słoiku.

Mam nadzieję, że podobał się ten wpis, trochę długi, ale chciałam opisać Wam jak najwięcej.  Moje kiełki jeszcze rosną. 
Co sądzicie teraz na temat kiełków i ich sadzenia? Wpis zainspirował Was może do tego? Czy może niektórzy z Was od zawsze sadzą kiełki i je jedzą?  Ja o tym, że są one AŻ tak zdrowe dowiedziałam pisząc w sumie ten post, ale teraz już wiem i napewno na jednym wysiewie się nie zakończy.:):)

Pozdrawiam
Magdalena S.:)

Tags from the story
, , ,
Written By
More from Magdalena

Odpoczynek po ciężkim dniu

Każdy chyba po ciężkim dniu marzy aby odpocząć. Zatrzymać się w końcu...
Read More

3 komentarze

  • Ja również dziękuję za obszerną informację. Choć dłuższa wiekiem jestem, to początkująca w hodowli kiełek(tak przyszło intuicyjnie). Prosiłabym o pomoc w kwestii zorientowania się, które kiełki wytwarzają dodatkowe włókienka, żeby nie pomylić z pleśnią. Dziękuje za pomoc
    Iza

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.