Dieta Wegetariańska, poznasz i pokochasz:)

Ostatnio coraz więcej ludzi przechodzi na zdrowe odżywanie. Ludzie zauważają, jak bardzo tłuste, kaloryczne niezdrowe jedzenie szkodzi ich organizmom. Według ostatnich badań wegetarianizm praktykuje w Polsce około 2 milionów Polaków. Dowodzi to bardzo szybkiemu rozpowszechnianiu się zdrowego trybu życia.
Większość ludzi kojarzy diety dla wegetarian z bezbarwną i pozbawioną smaku żywnością. Jest wiele korzyści diety wegetariańskiej dla organizmu człowieka, choroby serca są związane przede wszystkim z konsumpcją mięsa i w szczególności mięsa czerwonego.
Dieta dla wegetarian charakteryzuje się wyłączeniem z posiłków produktów pochodzenia zwierzęcego zastępując je żywnością na bazie roślin. Warzywa i owoce są jednymi z głównych składników. Żywność na bazie roślin obejmuje takie rośliny jak strączkowe, orzechy i nasiona.
Jest wiele odmian wegetarianizmu, ale wszystkich zwolenników łączy dążenie do jak najmniejszego sprawiania bólu zwierzętom jak również przekonania zdrowotne (prawdą jest je zwierzęta są faszerowane chemią i antybiotykami, które później ludzie jedzą). Postępowanie większości wegetarianów wypływa z jego wewnętrznych potrzeb i sumienia, jednak znajdą się i tacy, którzy korzystają z diety, bo jest ona akurat modna.
http://www.toz-stargard.pl/images/wegetarianizm_00.jpeg

Odmiany wegetarianizmu:

=>  Laktoowowegetarianizm – najbardziej rozpowszechniona odmiana wegetarianizmu. Polega na rezygnacji z potraw mięsnych. Do jadłospisu dopuszczone są natomiast produkty pochodzenia zwierzęcego: nabiał, jajka, miód.
 

·      =>Laktowegetarianizm – popularna odmiana wegetarianizmu, polegająca na wyłączeniu z jadłospisu jajek. Laktowegetarianie dopuszczają jednak spożywanie mleka i jego przetworów.
·        => Owowegetarianizm – dieta, która z produktów zwierzęcych dopuszcza jedynie spożywanie jajek.
·       => Weganizm – polega na rezygnacji ze spożywania mięsa i wszelkich pokarmów odzwierzęcych. Poza mięsem nie spożywa się też mleka, serów, jaj. Niektórzy weganie uważają miód za produkt pochodzenia zwierzęcego i w związku z tym go nie jedzą, jednak jest to sprawa indywidualnych przekonań. Według części definicji weganizm jest proekologicznym stylem życia niewykorzystującym produktów, w powstaniu których brały udział zwierzęta, takich jak skórzane ubrania, futra czy testowane na zwierzętach kosmetyki.
    =>Witarianizm – dieta polegająca na spożywaniu wyłącznie świeżych warzyw i owoców. Odrzuca jakiekolwiek potrawy gotowane. Witarianie rezygnują również z wszelkich napojów typu kawa, herbata.
·         => Frutarianizm – najbardziej zaostrzona forma wegetarianizmu. Oprócz mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego, fruktarianie nie jedzą żadnych owoców i warzyw, których zerwanie uśmierciłoby roślinę (np. sałaty). Ich pokarmem są owoce, które same spadną z drzewa.
http://jakzyc.files.wordpress.com/2011/08/article-519_main_wegetarianska_dieta_400_is000008226336xsmall.jpg

Plusy i minusty diety wegetariańskiej

Plusy
·         w pokarmach zwierzęcych zlokalizowane są toksyny;
·      budowa przewodu pokarmowego odróżnia człowieka wyraźnie od mięsożernych drapieżników;
·         dzięki tejże diecie obniżysz ciśnienie tętnicze krwi;
·         obniżysz także poziom cholesterolu, a także jego frakcji LDL w swojej krwi;
·         nie przyczyniamy się do okrucieństwa wobec zwierząt;
·        1 ha ziemi przeznaczonej na uprawę wyżywi 25 osób, na hodowlę zwierząt rzeźnych – 5 osób;
·      spożycie nie przetworzonej i naturalnej żywności pozwoli ci utrzymać zgrabną sylwetkę;
·         na każdy gram białka przypada gram tłuszczu z grupy tłuszczów nienasyconych.
Minusy
·       produkty spożywane są bogate w błonnik – może to podrażnić niektóre wrażliwe systemy pokarmowe;
·         dysponowanie odpowiednią wiedzą i doświadczeniem kulinarnym;
·      przy nieprawidłowym odżywaniu możesz uzyskać  niedobór żelaza oraz kwasu foliowego;
·         istnieje ryzyko niedoboru witaminy D i B12( występuje najczęściej u wegan, którzy nie uzupełniają diety preparatami farmakologicznymi).
Bardzo istotnym elementem tejże diety jest zwrócenie szczególnej uwagi na zapotrzebowanie na witaminy i składniki mineralne, które w normalnej diecie organizm zyskuje dzięki spożyciu mięsa. Poniżej przedstawię składniki odżywcze które wegetarianie powinni uzupełniać oraz ich źródła w żywności:
  • Witamina B12: jajka, produkty wzbogacone w witaminy takie jak zboże, pieczywo, soja i ryż.
  •  Witamina D: własny wyciśnięty sok z pomarańczy, oraz inne produkty wzbogacone w witaminę D.
  •  Wapń: ciemnozielone warzywa liściaste, brokuły, suszona fasola, produkty wzbogacone w wapń, orzechach, pestkach słonecznika i chlebie razowym.
  • Białko: jaja, produkty sojowe, suszona fasola, orzechy, rośliny strączkowe, takie jak groch, fasola, soja.
  • Żelazo: jaja, fasola, suszone owoce, zielone warzywa liściaste, oraz wzbogacone w żelazo zboże i pieczywo.
  •  Cynk: kiełki pszenicy, orzechy, rośliny strączkowe, nasiona dyni.
  •  Witaminę A nasz organizm potrafi wytworzyć ją sam z karotenu (źródło: szpinak, botwina, sałata, pomidory, marchew, dynia).
  •   Kwas foliowy w diecie wegetariańskiej zawiera fasola, zielone warzywa liściaste, owoce, orzechy ziemne.
Skuteczna dieta wegetariańska nie zawiera produktów wysoko przetworzonych, zawierających środki konserwujące i sztuczne barwniki
Dieta wegetariańska ogranicza ilość spożycia soli i cukru.
http://animalsy.files.wordpress.com/2011/02/wegetarianizm.jpg
Dieta wegetariańska jest bogata w błonnik, który ułatwia trawienie i zapobiega zaparciom. Wegetarianie spożywają pełnoziarnisty chleb, makarony, ziemniaki, kasze i łączą je z całą gamą warzyw, owoców, orzechów oraz pestek słonecznika, dyni i ziarna sezamowego. Dieta wegetariańska mimo braku mięsa jest bardzo urozmaicona i przede wszystkim bardzo zdrowa.
Ubytek wagi podczas diety wegetariańskiej jest spowodowany zmianą sposobu odżywiania i wynosi około 2 kg w ciągu 2 tygodni.
Co myślicie o takim stylu życia? Czy już sami jesteście Wegetarianami, weganami itp.? W przyszłości dowiecie się innych zalet bycia Wege. Ja sama już od dawna jestem wegetarianką i powiem Wam, że nie jest to wcale trudne. Zachęcam do przejścia na ten styl życia, bo tak naprawdę są same plusy? Co o tym sądzicie? Zapraszam do komentowania🙂

Pozdrawiam i do następnego!

Magdalena:)

Written By
More from Magdalena

Jabłka jedz dla zdrowia i szczęścia!

Jest zima. Jabłka są głównym owocem spożywanym w diecie zimowej, gdyż są...
Read More

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.