11 korzyści wynikających z praktyki jogi

Dla wielu joga to styl życia, niektórzy traktują jednak jogę jako rodzaj sportu. Dla mnie joga to przygoda, która z euforii poznawania, przeszła poprzez sport w styl życia. Lecz co tak naprawdę taki styl życia i codzienna praktyka jogi może ci dać? Wiele…

11 korzyści z praktyki jogi:

1. Duża elastyczność ciała.

Gdzie ci się to przyda? A choć by w łóżku :p. ale i nie tylko. Będąc bardziej elastycznym przestaje szczykać tu i ówdzie. Można się schylić i bez problemu się podnieść, można bez problemu pomalować paznokcie u stóp (co staje się problemem często wraz z wiekiem). Można sięgnąć po słoik z najwyższej półki i nie narzekać potem, że nadwyrężyło się ścięgna.

2. Większa siła, wytrzymałość  i lepsza równowaga ciała.

Ćwicząc np. ashtanga jogę. Ale tak naprawdę każdym rodzajem jogi wzmacnia się swoje ciało. Stanie na rekach, stanie choćby na jednej nodze rozwija wszystkie powyższe zdolności. I możesz to robić tak naprawdę wszędzie. Ogranicz cię tylko twoja wyobraźnia.

3. Nauka oddychania.

Joga – czy to medytacja czy pozycje – uczy prawidłowego oddechu. Przez większą część życia oddychamy źle. Czy wiesz, że bardzo głęboko oddychając świadomie się podduszasz? Natomiast zbyt płytki oddech również powoduje niedotlenienie. Więc jak powinno się oddychać? Praktykując jogę nauczysz się tego, nauczysz się słuchać swojego ciała.

4. Zdrowe serce i cały organizm.

Praktykując regularnie jogę można obniżyć sobie ciśnienie krwi. Jest to bardzo zalecane dla osób z wysokim ciśnieniem krwi, którzy boją się o swoje zdrowie.  Jak również działa na plus dla naszego systemu immunologicznego. Aby zobaczyć te efekty ważna jest tutaj systematyczność. Jedne czy drugie zajęcia nic nie zmienią, jest to praca na dłuży czas. Jednak zdrowie mamy jedno i trzeba o nie dbać.

shiva-405978_1280

5. Cisza i spokój

Po każdym „treningu” zazwyczaj można poczuć błogi stan rozluźnienia i spełnienia. Przed ćwiczeniami jesteś pustym naczyniem, po wypełnionym po same brzegi… szczęściem. Mnie się zdarza takie uczucie za każdym razem, szczególnie wieczorem. Często po ostatniej pozycji jesteśmy tak wyciszeni, że leżymy jeszcze tak przez dobre kilka minut w ciszy, nie rozmawiając. Przepiękny jest to stan. Koniecznie musisz spróbować jogi chociażby dla tego doznania.

6. Szczęście

Budzisz się rano z lepszym nastawieniem, masz więcej siły i energii. Wstajesz z chęcią, żeby przejść poranny rytuał: toaleta, woda, prysznic, zęby, joga. Jesteś szczęśliwy/a, że twoje dzieci już wstały i możecie „opanowywać świat”. Dni są znacznie milsze.
Zapewne związane jest to z wcześniejszym odczuciem błogiego spokoju i spełnienia. Ćwicząc np. rano, po etapie wyciszenia dostajesz powera do działania. Jest się bardziej zadowolonym z życia i odważniejszym. A co za tym idzie ma się więcej siły na walkę z przeciwnościami losu, które nie są takie do końca jak je widzimy, są to kroki które uczą nas pokory i zbliżają do wyznaczonego celu.

7. Zdrowsze życie

Po pewnym czasie regularnej praktyki jogi można zauważyć zmiany jakie w nas zachodzą. Zmiana naszego stylu życia i lepsze poznawanie siebie. Od tej pory baczniej patrzy się na to co się je, jak się je i co odczuwa nasze ciało po posiłku.
Po prostu jestzdrowo.:)

8. Równowaga

Nasz organizm wciąż dąży do homeostazy czyli równowagi. Joga pomaga w dążeniach do równowagi w naszym życiu. Pomaga ułożyć i rozpracować pewne kłopoczące nas sprawy.

9. Mniej stresu

Codzienna praktyka redukuje stres. To już chyba jest wiadome. Zdrowie, spokój, balans = szczęście, czyż nie? A szczęście to więcej siły i mniej zmartwień. Zawsze znajdzie się wyjście z dołka, może ktoś poda pomocną dłoń? A może ty podasz ją komuś?

10. Lepszy sen.

Wieczorne ćwiczenia potrafią tak zrelaksować, że nie myślisz już o niczym innym jak tylko położyć się i zasnąć. Taka relaksacja przy przygaszonym świetle powoduje pobudzenie organizmu do produkcji melatoniny. Już nie będą męczyć cię problemy z zasypianiem, a dodatkowo sen po lekkim wysiłku będzie o wiele przyjemniejszy.

11. Związek i rodzina

Szczęście oddziałuje na wszystkich i na wszystko. Jeśli ty będziesz szczęśliwy/szczęśliwa to twój partner lub partnerka i nawet dzieci też. Nie będzie żadnych frustracji, a nawet jak będą się pojawiać, będą tłumione już w samym zarodku. Bardziej rozumiejąc siebie – rozumie się i innych.

Zamartwianie się jest złe. Codzienny relaks przy jodze pomoże poukładać i porozwiązywać problemy. A bez nich na pewno wszystko się będzie układać.

Czy są jakieś minusy? Na pewno są, bo wszystko ma swoje wady i zalety. Ale nie ma sensu zatrzymywać się nad wadami, bo życie płynie i ważne jest czy będziemy płynąć z prądem szczęścia, czy zatrzymamy się na mieliźnie narzekań.

Joga to styl życia bez dwóch zdań.

Pozdrawiam, Magdalena

zdjęcia: www.pixabay.com
Tags from the story
, ,
Written By
More from Magdalena

Dieta Montignaca

(autor:http://www.flickr.com/photos/28653629@N06/2889914004/) Dzisiaj trochę na temat diety Montignaca. Jest to dieta podczas której...
Read More

7 komentarzy

  • Kocham jogę całym sercem! Chociaż w sumie ćwiczę ją nie tak długo, bo kiedyś myślałam, że jak nie skaczę, nie biegam i nie ćwiczę siłowo, to znaczy nie ćwiczę wcale 🙂

  • Dla mnie świetne połączenie to pilates – joga, balet, wzmacnianie mięśni i poprawa sylwetki, zwłaszcza jak się pracuje za biurkiem cały dzień siedząc 🙁 Krótka sesja pilates od razu zmniejsza napięcie w plecach.

  • Jak dla mnie świetnym rozwiązaniem jest pilates, bo łączy jogę, stretching i wzmacnia mięśnie. Dla mnie super, bo plecy mnie bolą od długiej pracy za biurkiem.
    (nie wiem, czy poprzedni komentarz się dodał, wiec piszę jeszcze raz, a co 🙂 )

  • Nauka oddychania. Nie sądziłam, że joga tak zmieni mój oddech i życie… o wiele łatwiej jest się opanować w stresowych sytuacjach. Np. kiedy Pani w sklepie ma Ci za złe, że podeszłaś do jej kasy, a konduktor krzyczy, że zadajesz głupie pytania 🙂

  • Świetny wpis. Joga jest najlepszym lekarstwem na stres, dużo zmienia. Mi pozwoliła się wewnętrznie uspokoić i poprawić wygląd sylwetki 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.