Czy orzechy włoskie są zdrowe ??

orzechy włoskie 1

Za oknami już chłodniej, jesień wdziera się do naszego życia wielkimi krokami, czyli zaczyna się sezon na świeże ORZECHY WŁOSKIE. Już pojawiają się pod drzewami, już pękają łupinki.. trzeba tylko pozbierać i zajadać się nimi.

Orzech włoski w Polsce zaczął być uprawiany przez mnichów już w średniowieczu (odmiana nosiła nazwę „Jacek” od św. Jacka, który pierwsze orzechy sprowadził z Rzymu w XII w. Był uznawany za owoc idealny poprawiający jasność umysłu, zdrowie i urodę. Nasi dziadowie szybko zrozumieli, że drzewo to ma bardzo dużo zastosowań: budowlanych (szybko rośnie oraz jest podatny do wszelkiej obróbki), leczniczych (o tym w dalszej części artykułu). Stąd przy prawie każdym domu rośnie jeden lub kilka drzew orzechowych. Latem jego rozłożyste konary dają błogi i upragniony cień, a jesienią orzechy które starczają na całą zimę.

Owocuje już od 5 -15 lat od posadzenia do nawet 500 lat. W Polsce najstarsze drzewo ma ponad 130 lat.

Orzechy włoskie są jednym z niewielu produktów, które potrafią w ciele człowieka zrobić cuda. W ponad 60% składa się z tłuszczy z czego większość to tłuszczy nienasycone. Na sto gram orzecha 9 gram Omega -3 i 38 gram Omega -6. Posiada 15 % białka i 13% węglowodanów. Osoby będące weganami i wegetarianami powinny pamiętać o dziennej porcji orzecha będącego doskonałym źródłem doskonale przyswajalnego białka. Są świetne dla osób pracujących umysłowo i uczniów ze względu na duże ilości fosforu i magnezu, które poprawiają zdolność koncentracji i zapamiętywania.

Orzechy włoskie zawierają:

Minerały na 100g.

wapno                 98.0mg                 10%
żelazo                   2.9mg                   16%
magnez               158mg                   40%
fosfor                   346mg                  35%
potas                    441mg                  13%
sód                        2.0mg                   0%
cynk                      3.1mg                   21%
miedź                   1.6mg                    79%
mangan               3.4mg                    171%
selen                    4.9mcg                   7%

Witaminy na 100g

witamina A                  20.0IU          0%
witamina C                  1.3mg            2%
witamina E                  0.7mg            4%
witamina K                  2.7mcg          3%
tiamina B1                   0.3mg            23%
ryboflawina B2           0.2mg            9%
niacyna B3                   1.1mg             6%
witamina B6                0.5mg            27%
kwas foliowy               98.0mcg        25%
witamina B12             0.0mcg           0%
kwas panteonowy B5  0.6mg          6%

orzechy włoskie 2

Zastosowanie Orzecha włoskiego:

  • uzupełnia niedobory witamin i minerałów
  • olejem z orzecha włoskiego leczy się choroby nerek,
  • zielone części ,tj łupiny i liście są bogate w JOD
  • Zaleca się spożywanie kilku orzechów włoskich:
    – w stanach depresyjnych,
    – przy przemęczeniach,
    – przy anemii ( ze względu na dużą ilość żelaza, witaminy B6 i B3)

Pozdrawiam serdecznie Łukasz 🙂

*zdjęcia : Pixabay

Tags from the story
Written By
More from Łukasz

Aminokwasy egzogenne w diecie wegetarian i wegan

Białko (aminokwasy egzogenne i endogenne) jest jednym z trzech podstawowych składników pokarmowych,...
Read More

6 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.