Witamina C – Pożądane top 20

Owoce - Witamina CWitamina C jest bardzo ważnym składnikiem odżywczym dla wszystkich gatunków zwierząt, także dla ludzi. Wiele istot żywych jest w stanie wytworzyć ją w wątrobie, jednak gatunki z grupy naczelnych straciły gen za to odpowiedzialny około 60 – 40 milionów lat temu. Stało się to za sprawą diety, składającej się przede wszystkim z owoców, czyli witaminy C miały pod dostatkiem. W dobie wszechobecnej propagandy przetworzonego jedzenia WHO zaleca nam dawkę 60-90 mg dziennie.

Ok może i słusznie, tylko istnieje wiele badań, że wielkie ilości witaminy C w stanach chorobowych potrafią robić cuda. Np. w przypadku Mononukleozy podawane są dawki 200g tej witaminy tj prawie 300.000% razy większa dawka od zalecanej.

Patrząc na zapotrzebowanie człowieka w witaminę C warto zwrócić uwagę na gatunki bardzo do nas podobne, czyli naczelne. Takie szympansy czy goryle chyba nie słyszały o zaleceniach WHO i spożywają około od 2000 do 8000 mg witaminy C dziennie. Dzięki temu nie chorują na przeziębienia, zawały, udary czy raki.

Chciałem Wam przedstawić listę Top 20 produktów bogatych w witaminę C nadających się do jedzenia w stanie surowym 🙂

Witamina C – TOP 20

  1. Owoc Guawy ( niestety w Polsce nie spotykany) 228,3 mg
  2. Czerwona papryka 183,5mg
  3. Czarna porzeczka 180mg
  4. Komatsuna 131mg
  5. Kiwi 92,7mg
  6. Kalarepa 62mg
  7. Pomelo 61mg
  8. Groszek zielony słodki z łupiną 60mg
  9. Truskawki 58,8 mg
  10. Pomarańcza 53,2mg
  11. Ananas 48,8 mg
  12. Czerwona porzeczka 41mg
  13. Grapefruit 37mg
  14. Maliny 26,2mg
  15. Pomidor 22,8mg
  16. Szpinak 21,8
  17. Jeżyny 21mg
  18. Melon żółty 18mg
  19. Jabłko 4,6 mg
  20. Gruszka 4,3 mg

Teraz już wiesz drogi czytelniku, jak tylko pojawią się pierwsze świeże owoce i warzywa to jedz je pełnymi garściami i nie zastanawiaj się czy warto – bo warto.

Pozdrawiam serdecznie
Łukasz

Written By
More from Łukasz

Zespół Niespokojnych Nóg – RLS. Czy ty to masz?

Autor: http://middlesexhospital.org Gdy kładąc się spać, jesteś bardzo zmęczony, gotowy odpłynąć do...
Read More

10 komentarzy

    • Niestety masz rację, witamin w pędzonych owocach i warzywach jest trochę mniej 🙁 . Ale pamiętaj, że zawsze można kupować owoce i warzywa EKOLOGICZNE. Np. warzywa kupuje od rolnika z certyfikatem i są tylko 50% droższe, jabłka tak samo. Kilka owoców i warzyw kupuję w Lidlu z lini BIO, a dodatkowo ze sklepów internetowych resztę na co mam ochotę. 🙂

  • Nie zawsze udaje się znaleźć dość czasu, żeby zadbać o zróżnicowaną dietę, w związku z tym mam pytanie jaką formę suplementacji witaminy C by Pan polecił? Co Pan sądzi o dostępnej od niedawna na rynku liposomalnej witaminie C?

    • Osobiście uważam, że najlepsza suplementacja to ta najbardziej naturalna, czyli owoce. Jednak w stanach chorobowych zażywam witaminę C (kwas l-askorbinowy), nasycam nią organizm i po dwóch dniach zapominam o chorobie :).
      Z liposomalną witaminą C nie mam doświadczenia, może trzeba spróbować 🙂

  • Jestem wychowana na wsi. Mieliśmy swój dom i wieeelki ogród, pełen warzyw i owoców. I teraz, kiedy mieszkam w Warszawie, to własnie jedyna rzecz, której mi brakuje. Na szczęście niedaleko bloku mam super zieleniak, gdzie wszystko jest świeże i pyszne! 🙂

  • Tak tylko aby ilosc witaminy c byla odpowiednia dobrze aby dietetyk ustalil nam diete i wszystko dobrze dobral. Czasami zbyt duza ilosc moze spowodowac pogorszenie stanu zdrowia. Ja korzystam z
    [url=http://znajdzlekarza.pl/]rad dietetyka[/url] i jestem bardzo zadowolona. Wam tez polecam

    • Zbyt duża ilość witaminy C, może wywołać rewolucje żołądkowe 🙂 . Ktoś musiał by być masochistą po prostu masochistą.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.