Jak: przestać pić kawę.

(autor: http://www.flickr.com/photos/7907050@N02/2275704195/)
 
Z kawą przeżywałam już wzloty i upadki.. Kiedyś jej nie piłam wcale, bo uważałam, że ludzie, którzy kawę piją tak się od niej uzależniają, że później mają problem odstawić ją na jakiś czas. A gdy odstawiają to czują się całymi dniami zmęczeni i senni. Później poszłam na studia i na początku nie miałam czasu się wysypiać wiec zaczęłam pić kawę. Zamiennie jak nie było kawy to energy drinki. W końcu doszłam do wniosku, że to bezsensu mimo wszystko pić ją, więc przestałam. Nie piłam może około roku i znów się zaczęło. Najpierw jeden kubek kawy dziennie, a teraz już często się zdarzają nawet dwa. Oczywiście dodam, że kawę piję z mlekiem i łyżeczką (ale taka czubatą) cukru, plusem uważam to, że kawa jest z ekspresu (prezent gwiazdkowy:)).  
Naprawdę super zdrowo (hehe).
No ale….mimo wszystko postanowiłam coś z tym wkońcu zrobić.. I dlatego ten wpis.

Kawa zawiera związki chemiczne znane z oddziaływań na ludzki organizm. Głównym związkiem jest oczywiście kofeina, która działa jako stymulant.
Ale po kolei…:)
Kawa…. to napój sporządzany z palonych, a następnie zmielonych lub poddanych instantyzacji ziaren kawowca, zwykle podawany na gorąco. Pochodzi z Etiopii, w Europie pojawił się około XVI wieku.

Kofeina… jest alkaloidem purynowym znajdującym się w surowcach roślinnych. Może również być otrzymywana syntetycznie. Kofeina jest stymulantem. Jest stosowana jako dodatek do wielu napojów takich jak na przykład napoje energetyzujące. Stosowana jest w silnym zatruciu alkoholem, niedociśnieniu, stanach wyczerpania fizycznego i umysłowego. Stosowana w ilościach 100-300mg dziennie działa pozytywnie na wiele układów funkcjonalnych ludzkiego organizmu, nie uzależnia i nie daje skutków ubocznych (większe ilości mogą powodować już uzależnienie).


Kofeina spożywana za pośrednictwem różnych produktów jest najszerzej konsumowaną na świecie psychoaktywną substancją, acz w przeciwieństwie do większości innych podobnych substancji, jest spożycie jest legalne.

Źródła kofeiny:
– kawa (jedna filiżanka kawy zawiera około 75-250 mg kofeiny),
– herbata (50-60mg),
– yerba mate,
– czekolada,
– guarana,
– orzeszki.

Kawa jest najczęściej spożywana rankiem i w czasie pracy. Studenci spożywają kawę ucząc się do egzaminów, gdyż kawa poprawia koncentrację. Wielu pracowników biurowych robi sobie przerwę na kawę, gdy ich energia jest obniżona… 

(autor: http://www.flickr.com/photos/28390932@N07/3834296374/)
Pozytywne właściwości kawy:

– polepsza pamięć krótkotrwałą i chwilowo podwyższa poziom IQ,
– obniża szanse zachorowania na marskość wątroby,
– dotlenia organizm, przez co ułatwia koncentracje, a także pozytywnie wpływa na krążenie i układ trawienny,
– zmniejsza szanse wystąpienia u mężczyzn kamicy żółciowej,
– przyczynia się do zmniejszenia zachorowalności na nowotwory pęcherza wśród palaczy (oczywiście lepiej przestać palić),
– zmniejsza szanse zachorowania na chorobę Parkinsona i Alzheimera,
– nawet do 50% zmniejsza szanse zachorowania na cukrzycę typu II (pamiętajmy, że mówimy o kawie bez mleka i cukru),
– zmniejsza szanse zachorowania na raka jelita i wątroby,
– jest głównym przeciwutleniaczem w diecie osób spożywających niewiele owoców i warzyw

– no i oczywiście kawa jest bardzo przydatna jako peeling do ciała.

Negatywne skutki picia kawy (wiążą się one przede wszystkim z zawartą w niej kofeiną.):

– spożycie zbyt dużej ilości kawy może wywoływać uczucie nerwowości, niepokoju i rozdrażnienia,
– podobnie jak herbata, wpływa na żółknięcie zębów i może prowadzić do próchnicy,
– ze względu na swoje właściwości pobudzające u większości ludzi utrudnia zasypianie,
– nieznacznie zmniejsza płodność zarówno u mężczyzn jak i u kobiet,
– spożycie dużej ilości kawy przez kobietę w ciąży może zwiększać prawdopodobieństwo martwego urodzenia,
– gotowana kawa może w dużym stopniu wpływać na podniesienie poziomu cholesterolu,
– kawa może zwiększać prawdopodobieństwa ataku serca u osób o wolniejszym metabolizmie nawet o 133% w przypadku picia powyżej 4 filiżanek dziennie (wspomniany gen posiadało 54% osób uczestniczących w badaniu),
– spożycie dużej ilości kawy może zwiększyć prawdopodobieństwo niektórych chorób serca.

Więc jeśli jesteś nerwowy, masz problemy z zasypianiem, a nawet często masz problemy z koncentracją (jeśli kawy nie wypijesz), itp. i dziwnym zbiegiem okoliczności często pijesz kawę, to zastanów się czy może powinieneś odstawić ją na jakiś czas..
Jak każdy chyba wie, kawa, a dokładnie zawarta w niej kofeina uzależnia. Często się nawet powtarza, że kawa jest jak narkotyk.

Oto kilka porad, które mogą być pomocne dla osób, które chciałby skończyć z tym nałogiem:):

1. Staraj się zastąpić kawę zieloną herbatą.

Na początku, jeśli np. pijesz 3 filiżanki kawy dziennie, postaraj się raz wypić 2 filiżanki kawy i jedną zielonej herbaty. Stosuj się do tego przez kolejnych parę dni, a następnie wypij jedną filiżankę kawy i dwie herbaty. Następnie znów postępuj jak wcześniej. Jeżeli poczujesz, że to już jest ten moment, że chcesz definitywnie przestać pić kawę….już jej nie pij i zastąp całkowicie herbatką.

Zielona herbata zawiera kofeinę, ale jest jej mniej, więc jest to zdrowszy zamiennik.:)

2. Pamiętaj! Nie rozmyślaj niepotrzebnie.

Nie zastanawiaj się nad tym jaka to kawa jest pyszna i że kochasz jej smak itp. To tylko demotywuje. A takie myślenie nie utrzyma cię długo w postanowieniu zaprzestania picia kawy.

3. Zamiast chodzić do kawiarni na kawę, zacznij chodzić do herbaciarni.

W prawdziwych herbaciarniach zazwyczaj jest ogromny wybór różnych herbat ziołowych, parzonych, które są zdrowe. Jeżeli nigdy nie byłeś w takiej herbaciarni to już czas spróbować. Poszerzaj swoje horyzonty.

4. Pij soki warzywno-owocowe.

Ale nie mówię tu o sokach kupionych w sklepie. Chciałabym Ci polecić robienie samemu takich soków. Są nawet 20-tysięcy razy lepsze, zdrowsze i (najważniejsze!) smaczniejsze niż te kupne. Tak naprawdę soki kupne nie mają w sobie żadnych wartości odżywczych. Uważam, że nie ma sensu ich nawet kupować. Lepiej zainwestować w dobrą sokowirówkę i samemu dawkować sobie codziennie bomby witaminowe..:)
Od pewnego czasu właśnie piję takie soki (sokowirówka pamięta PRL – dostałam ją od babci:)Pozdrawiam! – Ale jest najwspanialsza:)) i zauważyłam zmianę mojego samopoczucia na lepsze, czuję się żywsza i pełna energii (mimo brzydkiej pogody), i nawet nie spodziewałam się, że taki soki mogą być takie pyszne. Moje soki najczęściej składają się z: marchewek, jabłek, pomarańczy, kiwi, selera naciowego. To jest podstawa, czasem pomarańczę zastępuję cytryną. No i oczywiście soki można zrobić prawie z wszystkiego..:)

5. A jeśli chce ci się spać w trakcie pracy…..

Podjadaj owoce, warzywka lub orzechy! Orzechy przede wszystkim. I pamiętaj… aby nie czuć zmęczenia nie jedz dużo w pracy, ponieważ jeżeli zjesz duże śniadanie i duży lunch to później twój organizm musi te posiłki strawić, dlatego stajesz się ospały i potrzebujesz drzemki.
A gdy jesz zdrowo i w małych ilościach i tylko tedy kiedy poczujesz, że jesteś głodny, to twój organizm trawi posiłek bardzo szybko i nie potrzebuje aż tyle energii, więc twoja energia może być spożytkowana na wykonanie zadanej tobie pracy.

(autor: http://www.flickr.com/photos/andreishelton/4581537030/)
6. Drzemka?

Oczywiście, jeśli tylko możesz zrób sobie drzemkę. Udokumentowane jest naukowo, że zdrowo jest robić sobie drzemkę 20-minutową, najlepiej około 14.30. Taka 20 minutowa sjesta jest lepsza niż filiżanka kawy, w tym czasie nasz organizm regeneruje się, aby znów zacząć pracować na pełnych obrotach, ale oczywiście nie wolno przesadzić. Dłuższy sen może spowodować ospałość i zmęczenia do końca dnia.

Mam nadzieję, że te porady pomogą tym osobą, które chciałyby przestać pić kawę, a te które nie chcą, chciałabym aby się zastanowiły czy nie przesadzają może z ilością wypijanej kawy, albo czy kawa im na pewno służy.
Bo trzeba dbać o swój organizm zanim będzie już za późno i będziemy później żałować różnych swoich decyzji.

Ja już poniekąd stosuję się do tych zasad, ale od jutra:D zaczynam zastępować kawę zieloną albo inną ziołową herbatą, ale oczywiście bez cukru..:)

ps. Przygotowuję już powoli bardzo ciekawy wpis na temat zdrowego odżywiania i zmian żywieniowych, które powoli odmieniają moje życie. I będę ciekawa waszego zdania na ten temat…Ale to dopiero za jakiś czas.:D

pomocna strona: http://www.aromatkawy.pl

Zachęcam oczywiście do komentowania…Co uważacie na temat picia kawy? Czy sami pijecie kawę i ile dziennie?
 

Tags from the story
,
Written By
More from Magdalena
Nowa piramida zdrowego żywienia
Już dawno dawno temu pisałam o piramidzie zdrowego żywienia, jeśli chcesz =>zajrzyj...
Read More
Join the Conversation

7 Comments

  1. Bardzo ciekawy wpis. Mam po nim lekki wyrzut sumienia bo czasami pije naprawdę duze ilosci kawy. Z drugiej strony ten temat wśród badaczy lata jak chorągiewka. Raz kawa to samo zło a następnym razem pijcie ile tylko można. Ostatnimi czasy naukowcy mówią bardzo przychylnie o kawie i wymieniają coraz wiecej właściwości zdrowotnych więc usprawiedliwiam odrobinę moja słabość do smaku i zapachu czarnej kawy;)

  2. says: Anonimowy

    E tam, ja nie wyobrażam sobie dnia bez kawy – czasem z chudym mlekiem, czasem czarnej na apetyt. Już nie mówiąc o dniach, w których uprawiam sport. Poza tym popijając kawę do posiłku szybciej się on trawi i nie mam uczucia pełności. Do tego kawa sama w sobie syci i hamuje apetyt – szczególnie istotne w momentach, gdy potrzebuje sie energii, a nie ma możliwości zjedzenia czegoś. Kawa stymuluje też spalanie tłuszczu, zwłaszcza w połączeniu ze sportem daje świetne efekty, także w kwestii zwiększenia wydolności organizmu. Kawę pasjami pija się we Francji i Włoszech, a narody te słyną z długowieczności. Wg mnie trzeba tylko pamiętać o uwzględnianiu w diecie wapnia i magnezu, bo kawa je wypłukuje. Ot, i wszystko. Jeśli lubisz kawę, to sobie nie żałuj – są dużo, dużo gorsze grzechy, które i tak popełnia się co dnia. Szkoda życia na wyrzuty sumienia z tak błachych powodów. Smacznego 🙂

  3. says: Anonimowy

    This iѕ thе гight blog for eveгуone ωho ωаntѕ tο understand this topic.
    Υou геalіze ѕo much itѕ almοst harԁ
    to arguе wіth you (not that I гeally wοuld want to…HаНa).
    Үou сегtainly рut a brand new sρin
    on a topic whiсh hаs been ωгitten аbout
    for agеѕ. Gгeat ѕtuff, juѕt wоndеrful!

    My wеblog – Bojler kospel

  4. says: Anonimowy

    Тhis iѕ veгy attentiоn-grabbing, You aгe an οverly profеssіonаl blοgger.
    I hаve jоіneԁ your rѕs feeԁ and loοk forward tο sеekіng extra of youг fаntastiс post.
    Αlso, I've shared your site in my social networks

    Visit my web site :: bojler

  5. says: Anonimowy

    Prettу ѕеction οf сontent.
    I juѕt stumbled upon yοur ωеb site аnd in acсession capіtаl to assert that I асquire
    in fact еnjoyеd acсount уour blog рοsts.
    Any ωay I ωill bе subsсribing tο
    уour fееds аnd еven І асhіevemеnt you aсcеss consiѕtently rарidly.

    Fееl free to surf tο my web blog ::
    http://www.heartofmesa.org

  6. says: Anonimowy

    I am nоt sure wheге you are getting your іnformаtion, but gooԁ topic.
    I neеds to spend some time leаrning much morе or undeгstаnԁіng mогe.
    Thanks for excellеnt infо I was looking for thiѕ infοrmation for my mіssion.

    Ηeгe is my wеb page … http://www.chocolatehouse.pl

Leave a comment
Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.